بال ولو فریونی چیست

بین مطالب وب سایت جستجو کنید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
علی
14:27
یک شنبه 17 مرداد 1400
شیرآلات و متر
Malcolm J. Brandt BSc، FICE، FCIWEM، MIWater، ... Don D. Ratnayaka BSc، DIC، MSc، FIChemE، FCIWEM، in Twort's Water Supply (Seventh Edition)، 2017
 
18.11 سوپاپ توپی
شیرهای توپی از یک انسداد کروی با یک سوراخ استوانه ای تشکیل شده است بال ولو که معمولاً به قطر لوله است ، اگرچه می تواند کوچکتر باشد. عملیات با چرخش (1/4 چرخش) شفت نصب شده ، اغلب به صورت افقی ، و محور آن در زاویه راست سوراخ استوانه ای است. مهر و موم ها معمولاً انعطاف پذیر هستند و می توانند باعث خاموش شدن شدید شوند. شیرهای توپی معمولاً در قطرهای کوچک (تا DN 300) استفاده می شوند ، اگرچه حداقل یک سازنده می تواند شیرهای توپی را تا 1200 DN بسازد. شیرهای توپی به صورت یک تکه ، ورودی بالا ، دو تکه (شکل 18.6) و سه ساخته می شوند. -بدن های قطعه بدنه ورودی بالا اجازه دسترسی به توپ و صندلی ها را برای نگهداری بدون نیاز به برداشتن شیر می دهد و برای اندازه های بزرگتر ترجیح داده می شود.
 
 
برای بارگیری تصویر در اندازه اصلی وارد سیستم شوید
شکل 18.6. شیر توپی (بدنه دو قسمتی).
 
متر و شیرآلات
E. Shashi Menon، in Transmission Pipeline Calculations and Simulations Manual، 2015
 
شیر توپی 13
شیر توپی از بدنه دریچه ای تشکیل شده است که در آن یک کره بزرگ با سوراخ مرکزی بال ولو فریونی برابر با قطر داخلی لوله نصب شده است. با چرخاندن توپ ، در حالت کاملاً باز ، شیر دریچه مجرای یا سوراخ کامل مورد نیاز برای جریان نامحدود سیال و تراشنده ها یا خوک ها را تأمین می کند. در مقایسه با شیر دروازه ، شیر توپی مقاومت بسیار کمی برای جریان در موقعیت کاملاً باز دارد. هنگامی که کاملاً باز است ، نسبت L / D برای یک شیر توپی تقریباً 3.0 است. شیر توپی ، مانند شیر دروازه ، عموماً در موقعیتهای کاملاً باز یا کاملاً بسته استفاده می شود. یک شیر توپی معمولی در شکل 12.10 نشان داده شده است.
 
 
برای بارگیری تصویر در اندازه اصلی وارد سیستم شوید
شکل 12.10. شیر توپی معمولی.
 
برخلاف سوپاپ دروازه ای ، یک شیر توپی نیاز به یک چهارم چرخش چرخ دستی دارد تا از موقعیت های کاملاً باز به حالت کاملا بسته حرکت کند. چنین باز و بسته شدن سریع شیر توپی ممکن است در برخی از تاسیساتی که در مواقع اضطراری به جداسازی سریع لوله ها نیاز است اهمیت داشته باشد.
 
شیرآلات
روی A. Parisher ، Robert A. Rhea ، در Pipe Drafting and Design (چاپ سوم) ، 2012
 
شیر توپی
شیر توپی جایگزینی ارزان برای سایر شیرآلات است. سوپاپ های توپی از یک توپ فلزی با یک سوراخ در مرکز استفاده می کنند که بین دو صندلی برای کنترل جریان قرار گرفته است. سوپاپ های توپی که در بسیاری از کاربردهای فرآیند هیدروکربن استفاده می شوند ، قادرند گازها و بخارات را از بین ببرند و به ویژه برای شرایط جریان کم مفید هستند. این دریچه ها سریع باز می شوند و بستن بسیار محکمی روی مایعات سخت نگهدارنده ایجاد می کنند (شکل 5.13 را ببینید).
 
 
برای بارگیری تصویر در اندازه اصلی وارد سیستم شوید
شکل 5.13. شیر توپی.
 
با احترام از برادران جنکینز
شیرهای توپی از چرخ دستی استفاده نمی کنند بلکه از آچار برای کنترل جریان استفاده https://salamsarma.ir/بال-ولو-چیست/  می کنند. گردش 90 درجه ای آچار ، شیر را باز یا بسته می کند. این طراحی ساده یک عملیات غیر چسبنده را به ارمغان می آورد که در صورت باز بودن سوپاپ در حالت باز شدن کامل ، حداقل افت فشار ایجاد می کند. نمادهای رسم برای شیر توپی در شکل 5.14 نشان داده شده است.
 
 
برای بارگیری تصویر در اندازه اصلی وارد سیستم شوید
شکل 5.14. نمادهای ترسیم شیر توپی.
 
فن آوری سوپاپ و انتخاب
کاران ستوده ، در راهنمای عملی لوله کشی و شیرآلات برای صنعت نفت و گاز ، 2021
 
انتخاب شیر توپی
شیرهای توپی برای برنامه های FO توصیه نمی شود. به طور کلی ، می توان بال ولو خط مایع با نصب یک سوپاپ خروجی سریع بر روی صفحه کنترل ، زمان باز شدن شیر باز شده را کاهش داد تا هوای ابزار از محرک پنوماتیک در حالت خرابی سریع خارج شود. با این حال ، صندلی و دیسک شیر توپی در باز و بسته شدن در تماس هستند ، که می تواند FO را به خطر بیندازد. علاوه بر این ، حرکت توپ نسبتاً بزرگ و سنگین نیاز به گشتاور ساقه بیشتر ، محرک بزرگتر و شاید زمان باز شدن بیشتر دارد. از تولید کننده شیر توپی در مورد امکان استفاده از شیر توپی نرم صندلی برای این برنامه سوال شد. سازنده معتقد بود که FO شیر توپ نرم صندلی در 2 ثانیه می تواند به دلیل تماس بسیار سریع با توپ ، به صندلی نرم آسیب برساند. از سوی دیگر ، سازنده اظهار داشت که می توان با دریچه توپی فلزی صندلی ، زمان باز شدن 2 ثانیه را به دست آورد. اما یک صندلی فلزی برخلاف صندلی نرم دارای نشتی احتمالی است و به دلیل سوپاپ و محرک بزرگ نصب شده ، راه حل گرانتری نسبت به شیرهای پروانه ای و محوری است.
 


تعداد بازدید از این مطلب: 9
بازدید : 9

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود